کد مطلب:235254 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:243

مقدمه ی مؤلف
بسم الله الرحمن الرحیم

بهترین ارتباط سالم كه ضامن سلامت روح و روان در جامعه است، انس گرفتن به مطالعه و تهذیب اخلاق و تزكیه ی نفس از طریق سیر در آداب و سنن و اخلاق و رفتار ائمه ی طاهرین علیهم السلام است.

در این باب بحمدالله رجال برجسته ی علمی از دیرباز، تا زمان ما، هم خویش را مصروف اشاعه ی اخبار و احوال ائمه علیهم السلام داشته اند و گاهی موقعیتهای خاصی هم ایجاب نموده است كه حتی مثل بنده ی شرمنده را نیز در این راه پر خیر و بركت به خدمت بگمارند.

خدا را بر این نعمت فراوانش - كه به من ارزانی داشته - سپاسگزارم و امیدوارم كه رشحات قلم و آثار دل شكسته و فعالیت اعضای ناقابلم مورد قبول پیشگاه ایشان قرار گیرد.

نشر هاتف بارها تأكید داشت كه كتابی تألیف شود كه دارای ویژگیهای خاص مذكور باشد؛ این درخواست و تشویق یكی از رجال علمی و علمای خدمتگزار اهل بیت علیهم السلام كه می فرمود: «در مشهد مقدس جای چنین كتابی خالی است كه حاوی مختصری از زندگانی حضرت رضا علیه السلام به ضمیمه ی آداب سفر و اهمیت زیارت و خصوصا ترویح خاطر [1] زوار و دلبستگی هر چه بیشتر به ساحت مقدس حضرت رضا علیه السلام بواسطه ذكر كرامات و عنایات خاص آن حضرت به



[ صفحه 6]



متوسلین و گرفتاران باشد؛ این دو مطلب، موجب شد كه در راه انجام این امر بكوشیم و به درخواست آنان جامه ی عمل بپوشانم.

باشد كه این كتاب را هم به عنوان سوغات، [2] سفری گرانمایه برای شهر و دیار خویشان خود به همراه داشته باشند و هم برای دانستن ماجرای زندگی هشتمین امام معصوم علیه السلام به مطالعه ی آن بپردازند.

این كتاب مجموعه ی چكیده ای از كتاب زندگانی حضرت رضا علیه السلام است كه قبلا به قلم مؤلف منتشر و چندین بار هم تجدید چاپ شده به اضافه ی مطالبی سودمند، در آداب سیر و سفر و لوازم ضروری برای یك زائر مذهبی - كه به قصد تشرف به آستان ملك پاسبان حضرت ثامن الحجج علیه السلام از شهر و دیار و ملك و مملكت خود دست كشیده و به مشهد مقدس آمده است.

در پایان از مطالعه كنندگان این كتاب خصوصا زائران محترم آستان قدس رضوی التماس دعا دارم.

موسی خسروی



[ صفحه 7]




[1] آسايش دادن، آسودگي.

[2] ره آورد، چيزي كه از سفر براي دوستان و خويشان برند.